İzmir’i bir bisiklet şehri yapacağımıza söz verdik.

Göreve gelir gelmez kent içi bisiklet altyapısının güçlendirilmesi, kırsal bisiklet rotalarının artırılması ve şehrimizde bisiklet kültürünün çocukluktan itibaren oluşması için kapsamlı bir çalışma başlattık. Artık Körfezin çevresini çepeçevre kuşatan, kesintisiz bir bisiklet yolumuz var.

Bisiklet Eylem Planında orta ve uzun vadeli olarak bulunan Dikili, Foça, Gaziemir, Narlıdere, Karşıyaka İlçelerinde olmak üzere Belediyemizce yapılan bisiklet yolları ve ilçe belediyeleri tarafından rekreatif amaçla uygulanan bisiklet yolları ile birlikte toplam 36 kilometrelik bisiklet yolu uygulanmış olup mevcut bisiklet yolu ağı 111 kilometreye yükseltilmiştir.

Pandemi dönemi için belirlenen acil eylem planı kapsamında 58 kilometrelik bisiklet yolu ön projesinin 40 kilometrelik kısmı projelendirilmiş, projelerin 13,2 kilometrelik kısmının uygulaması tamamlanmıştır.

Bisiklet kiralama sistemimiz BİSİM, İzmir’de oluşturmak istediğimiz bisiklet kültürünün yaygınlaşmasında çok önemli bir yere sahip. Son 4,5 yılda yılda, 26 yeni BİSİM istasyonu açtık ve istasyon sayısını 34’den 60’a çıkardık. Mevcut durumda BİSİM, kent merkezinde 60 istasyon ve 990 bisiklet ile şehrimize hizmet veriyor. Bisiklet filomuza, görme engelli vatandaşlar için tandem bisikletleri (120 adet) ve çocuk bisikletlerini (120 adet) ekledik. 

2020 Eylül ayından itibaren bisiklet kullanıcılarının körfez içi vapur seferlerinden sadece 5 kuruş karşılığında faydalanmasını sağladık. Bu durum bisikleti ile deniz ulaşımını kullanan yolcu sayısında %82’lik bir artış sağlamıştır.

Bisikletli yolcuların, otobüsle taşınabilmesi için ESHOT otobüslerimize özel aparatlar ekledik.

500 kilometre olan EuroVelo bisikletli turizm rotası genişletilerek Dikili-Çandarlı, Menemen Kırsal Rotaları ve Efes-Pamucak tematik/yerel rotaları çalışılmıştır. Bu rotaların ana güzergâha eklenmesi için çalışmalar yürütülmekte olup tematik rota eklemeleri sonucunda ana güzergah 580 kilometreye ulaşacak.

Tüm bu çalışmalarımız sonucunda 2020 yılında ulaşım modları arasında %0,5 olan bisikletli yolculuk oranı, İzmir Ulaşım Ana Planı hedefleri doğrultusunda 2022 yılında %0,8’e yükseltilmiştir.

Yaya Ulaşımına ilişkin ise vatandaş ve sivil toplum kuruluşların katılımı ile kararlaştırılan Alsancak Bornova Sokak araç trafiğine kapatıldı, imalatları tamamlanarak yayaların özgürce kullanımına bırakıldı. Kemeraltı Tarihi Kent Merkezi Lojistik Planı çalışmaları sonrasında ise, açık bir alışveriş merkezi olan Tarihi Çarşı Bölgesinde yayalaştırma çalışmaları tamamlandı.

Bisiklet ve Yaya Ulaşımını Geliştireceğiz